08 februari 2010

Madame Bovary

Dit jaar wil ik eens wat meer klassiekers lezen. Daar heb ik onderhand al een hele verzameling van, maar het komt er zelden van ze ook daadwerkelijke te lezen. Madame Bovary van Gustave Flaubert stond al tijden in de kast en aangezien ik alleen maar positieve reacties op het boek gehoord had, werd het tijd het nu eens te lezen.

En dat was zeker de moeite waard. Het verhaal is niet heel bijzonder: Charles wordt verliefd op Emma, terwijl hij nog getrouwd is. Zijn vrouw overlijdt jong en Emma wordt zijn vrouw. Alleen droomt Emma van het rijke, weelderige leven en is Charles 'slechts' een plattelandsdokter in de buurt van Rouen. Dus gaat Emma vreemd en belandt ze enorm in de schulden... En Charles is zo ongelooflijk verliefd en naïef (en blijft dat ook) dat hij helemaal niets doorheeft.

Het verhaal is mooi geschreven, zelfs pagina's waarin weinig gebeurt lezen lekker weg, terwijl ik daar normaal niet zo van houdt. Dit was een heerlijk boek. Niet te zwijmelend, wat me vaak van de klassiekers vandaan houdt. Na het lezen van dit ben ik ook benieuwd naar Anna Karenina. Maar eerste verder met deel 2 van Don Quichotte.

2 opmerkingen:

Koen zei

Ik heb deze tjden terug al eens gelezen en de inhoud was wat weggezakt. Heb hem niet in de kast maar moet deze toch eens gaan herlezen. Anna Karenina heb ik ook nog op de plank staan, ben ik ook wel benieuwd naar.

boekengek zei

Ik vond dit echt een meesterwerk, het stond vele jaren in de kast maar ik heb het pas op mijn 47e gelezen. Er schijnen 1 miljoen mensen in Nederland rond te lopen die een boek willen schrijven of daar mee bezig zijn. Aan allen het advies: bestudeer en analyseer dit boek en ga dan pas schrijven. Je kunt er ongelooflijk veel van leren. Groetjes!