05 september 2009

The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society

Over het boek The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society van Mary Ann Shaffer werd een paar maanden geleden veel gesproken op Librarything. Zoveel dat ik het niet kon laten om het zelf ook te lezen. Niet helemaal mijn type boek, maar toch een boeiend verhaal.

Het verhaal speelt in 1946. Julliet ontvangt in Londen een brief van iemand op het kanaaleiland Guernsey. Hij had haar adres uit een boek dat ooit van haar was geweest en bij hem was terechtgekomen. Hij wilde graag meer weten over de schrijver, Charles Lamb. Deze ene brief loopt uit tot een goed contact met Dawsey, de schrijver van de brief en Julliet. Ze hoort over de Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society, een leesclub, uit nood geboren, als smoes voor het op straat zijn na spertijd.

Het verhaal vertelt over de bezetting van Guernsey door de Duitsers tijdens de tweede wereldoorlog. Julliet wil er een boek over schrijven en vertrekt zelf naar Guernsey.

Het boek is een briefroman. Leuk om eens te lezen, alleen wat passiever dan ik normaal graag zie. En het boek is te romantisch voor mij. Iets te veel liefdesperikelen met voor de hand liggende uitkomsten, iets te veel Jane Austen. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik ben nieuwsgierig geworden naar Guernsey. Misschien ooit eens een bezoek aan de kanaaleilanden wagen. Je schijnt er goed te kunnen wandelen.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Pas geleden de nederlandse vertaling gelezen. Een feel-good boek. Misschien te romantisch of voorspelbaar. Maar daarom misschien juist leuk. Als een sprookje.

Boekenwijs zei

Inderdaad, net als een Hollywood romantische comedy, waar ik ook geen fan van ben, maar op sommige momenten opeens wel weet te waarderen.