12 september 2009

Logicomix

Een mooi combinatie: een interessante geschiedenis en een beeldverhaal. Dat is Logicomix van Apostolos Doxiadis e.a. Een verhaal over het ontstaan van de logica met de hoofdrol voor Bertrand Russell.

Logica vind ik een mooie wetenschap. Vooral om te gebruiken, het bestuderen zal me waarschijnlijk gek maken (zou trouwens geen uitzondering zijn in de wereld van de logici). Het is de basis van wat ik dagelijks gebruik: de computer in het algemeen en tijdens data-analyse in het bijzonder.

Het verhaal is mooi getekend en als het verhaal van Russell te moeilijk wordt, schieten we even vooruit in de tijd en zien we de schrijvers van het boek met elkaar communiceren en wat ingewikkelde zaken uitleggen. En op zo'n manier dat het geen moment vervelend is.

In de toekomst zal ik het boek waarschijnlijk nog wel eens lezen, want hoe interessant ook, logica is niet eenvoudig. Voor sommige ideeën heb ik meer tijd nodig.

Geen opmerkingen: