03 december 2008

A pirate of exquisite mind

Al een tijdje niet meer geblogd... Niet omdat ik er geen zin in had, maar omdat ik geen boek uit kreeg. Steeds begon ik in nieuwe boeken en de dikke boeken die ik tegelijkertijd aan het lezen ben, komen maar niet uit. Maar ik hoop toch echt de komende dagen een aantal uit te lezen. Al is het alleen maar om weer in iets nieuws te kunnen beginnen.

Een 'group read' laat je wel eens boeken lezen die je zelf waarschijnlijk nooit was tegen gekomen en wanneer wel, misschien nooit gelezen zou hebben. Zo las ik nu A pirate of exquisite mind van Diana en Michael Preston. Voor de verandering eens non-fictie, over het leven William Dampier. En ik hoor het u al zeggen: "Wie?" Ook ik had nog nooit van hem gehoord voordat ik van dit boek hoorde.


William Dampier is een ontdekker, naturatist en zeerover - volgens de ondertitel van het boek. In mijn beleving is hij met name een piraat met interesse in de natuur en cultuur die hij op zijn reizen ziet. En dat zijn behoorlijke reizen, drie keer rond de wereld aan het eind van de 17e eeuw. Natuurlijk met de nodige schipbreuk, ellende op het schip, scheurbuik en wat dies meer zei.


Maar ondertussen was hij ook de navigator en werden zijn kaarten alom gebruikt. En zijn interesse in de natuur leidde tot het eerste idee van sub-soorten, waarvan Darwin weer gebruik maakte in zijn Origin of the species. En door de verhalen van Dampier werden Jonathan Swift (Gulliver's travels) en Daniel Defoe (Robinson Crusoe) geïnspireerd. Twee boeken die overigens nog ongelezen in mijn kast staan die er binnenkort maar eens aan moeten gaan geloven.


Al met al dus wel een interessante persoonlijkheid en waarna goed onderzoek is verricht in dit boek. Alleen blijf ik gewoon een fictie-lezer en ik denk niet dat dat snel gaat veranderen.

Geen opmerkingen: