14 maart 2007

Reizen met mijzelf en anderen

Een boek wat je zowel de reiskriebels geeft als een goed gevoel bij het feit dat je zelf lekker thuis op de bank zet zonder het zelf mee te hoeven maken: Reizen met mijzelf en anderen van Martha Gellhorn. In dit boek beschrijft een van de weinige vrouwelijk oorlogsjournalisten in de jaren 30-60 van de 20e eeuw. In 5 kortere en langere verhalen beschrijft ze 5 gruwelreizen, met ook hun mooie momenten.

Waar gaan de reizen dan heen?
- China, begin jaren 40. Er heerst oorlog en je kunt je niet verstaanbaar maken. Daar zit je dan op een boot, smerig, verschrikkelijk.
- Het Caribische gebied, met als doel verslag te doen de oorlog, die zich daar vooral onder water afspeelt. Geen oorlog te zien, wel dagen op het water, wachtend op de wind, trekkend van eiland naar eiland. Wel paradijsjes die eilanden.
- Afrika, genietend van de natuur in Oost Afrika, met een gids die geen gids is en overal bang voor is. En Oost Afrika, waar je je verschikkelijk voelt.
- Rusland, in de jaren 60. Op bezoek bij een schrijfster, elke dag opnieuw gesprekken met haar vrienden, die van de wereld weinig weten maar het toch goed hebben voor hun tijd.
- Eilat, tussen de hippies, die zich vervelen.


Wat voor Martha de echt gruwelreis maakt is de vervelend en daar herken ik wel wat in. Als ik ergens ben wil ik iets doen, vervelen kan ik thuis ook wel. Zodra ik niets meer kan verzinnen om te doen vind ik terug naar huis dan ook een goede optie. Als ik me nog vermaak vind ik het allemaal geweldig. Zolang het maar niet al te avontuurlijk wordt, een gids die ik versta vind ik wel erg prettig.

Geen opmerkingen: