29 maart 2018

Reading on location - Het begin - Suriname

Misschien dat een thema introduceren me weer een beetje aan het bloggen krijgt :) Waar ik vorig jaar nog wel veel las, is dat dit jaar ook een beetje drama. Deels omdat ik helemaal geen zin (had) in boeken en vooral tijdschriften las. En verder omdat ik veel van huis ben geweest. En dat bracht me op een idee, schrijven over 'lezen op locatie'. 

Als ik op reis ben, vind ik het altijd fijn om iets te lezen wat zich afspeelt op de plek waar ik ben. En ik denk dat het begonnen is toen ik voor het eerst lange tijd ver weg ging: 3 maanden naar Suriname.

Ik nam toen De koningin van Paramaribo van Clark Accord mee. Het boek gaat over Maxi Linder, prostitué in de jaren 30. Lang geleden gelezen, dus veel details weet ik niet meer. Ik weet alleen dat ik het goed vond. Ondertussen heb ik het hele oevre van Clark Accord gelezen.

Toen ik daar was, verscheen Die revolutie niet begrepen... van Cynthia McLeod. Natuurlijk gaat dat boek over de decembermoorden in 1982. Indrukwekkend boek over een ingewikkelde periode in de Surinaamse geschiedenis. Ook Cynthia McLeod was bij mij een hit. Een aardig deel van haar boeken heb ik gelezen, waaronder natuurlijk Hoe duur wass de suiker?

En sinds deze ervaring lees ik boeken over de locaties die ik bezoek. Ik vind het een mooie manier om net iets meer in de plek van bestemming te duiken. En jij? Doe je dit juist wel of niet.

Deze serie wordt vervolgd....

Geen opmerkingen: