02 januari 2018

De Vrienden-trilogie

Het heeft lang geduurd voordat ik van mezelf ook ontspannende boeken mocht lezen. Jarenlang vond ik dat alles wat ik las literatuur moest zijn, met af en toe tussendoor een excuus-detective. Gelukkig heb ik dat een paar jaar geleden achter me gelaten en lees gun ik mezelf rust. En zo af en toe sluipt er dan een chicklit tussendoor. Vaak wordt mijn vooroordeel te wel bevestigd, maar de Vrienden-trilogie van Astrid Harrewijn is een zeer positieve uitzondering.

Deze serie gaat over drie (eigenlijk vier) vrienden: de zussen Noor en Kiki, Joost en klusjesman Gijs.

In het eerste boek, Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) speelt Noor de hoofdrol. Ze werkt als conservator bij het Van Gogh museum. Bij de aankoop van een schilderij doet ze een ontdekking waarmee ze geen vrienden zal maken. Maar ze wil niet met geheimen leven. En vindt ze zo ook de man van haar dromen?

Deel twee, Daar heb je vrienden voor, draait om Joost. Hij zit een tijdje in Rome te werken aan romans over keizer Augustus. Z'n uitgever wil ze wat pikanter dan een stoffige verhandeling. Joost gaat erin mee en het wordt een succes. En wat vindt hij ondertussen in de gewelven van het Rijksmuseum?

Het derde deel, Vrienden voor het leven, gaat over Kiki. Zij heeft al haar energie ingezet voor een confronterende tentoonstelling in het Stedelijk. En confronterend wordt het zeker. Er komt niets terecht van de rust die ze zichzelf had beloofd. En is die relatie met Scandinavische kunstenaar nou echt zo'n goed idee?

Leuk is dat deze serie zich afspeelt in de kunstwereld en er niet alleen de standaard liefdesperikelen langskomen. De hoofdrollen worden vervuld door een paar sterke, intelligente vrouwen. Een verademing. En eigenlijk hoop ik dat er nog een vierde deel komt. Over Gijs. Want hij is de lieve man die voor iedereen klaar staat en helemaal bij die uitvalsbasis, het huis in Amsterdam, hoort.

Geen opmerkingen: