19 februari 2017

Kroniek van een schandaal

Eind vorig jaar las ik het boek Kroniek van een schandaal van Zoë Miller. Een paar weken geleden zag ik de film  Notes on a scandal. Gelukkig detail: de film is net zo goed als het boek en Judi Dench is de beste vertolking van Barbara. Sinds ik Philomena zag, ben ik fan van haar.

Barbara is een wat conservatieve lerares. Sheba is nieuw op school: jong en soms wat naïef. Barbara helpt haar uit de brand en wurmt zichzelf zo langzamerhand in een vriendschap met Sheba. Ondanks zichzelf en dankzij haar slecht lopende huwelijk, belandt Sheba in een verhouding met een leerling. Ze vertrouwt het Barbara toe, die er als een vriendin mee omgaat. Maar op een gegeven moment komt toch haar ware aard boven.

Het is een prachtig boek, waarin het geniep van Barbara langzamerhand aan het licht komt. Maar omdat geen van de vrouwen onschuldig is, blijf je in dubio achter. Wiens kans moet je als lezer kiezen?

Natuurlijk is het een heel ander verhaal dan Disgrace van Coetzee. Maar toch lijk ik ergens de link gemaakt te hebben, want ik heb mezelf er meer dan eens aan moeten herinneren dat dit boek niet in Zuid-Afrika speelt, maar in Londen.

2 opmerkingen:

Koen zei

Je blogt toch wel door hè?? Groet, Koen

Boekenwijs zei

Laten we het nog even over slechts een laag pitje hebben, maar ik heb nog even geen idee. Ik merkte vooral dat ik zelf m'n stukjes nogal saai vond worden en dat de backlog aan boeken steeds maar langer wordt... (ja, ik lees nog wel steeds veel :) ).

Dus ik ben een beetje op zoek naar een andere vorm. Echte tekst schrijven blijft namelijk wel leuk, naast voornamelijk code.