25 september 2016

Dertig dagen

Bij de boeken van Annelies Verbeke twijfel ik altijd een beetje. Ik heb de meesten gelezen, maar vond het niet allemaal een succes. Te vaak vond ik het te vaag, had ik het gevoel dat ik iets miste omdat het boek me zo enthousiast werd aangeraden. En toch blijf ik nieuwsgierig. Zo begon ik aan Dertig dagen.

Dit boek is duidelijk niet vaag. De hoofdrol is weggelegd voor Alphonse. Hij is klusjesman en is ontzettend behulpzaam. Ook op andere gebieden: met de kebab-verkoper naar het ziekenhuis, volledig ongewild de hoofdpersoon in een erotisch verhaal van een van de buren van de klanten, degene om tegen aan te praten in een verkilde verhouding tussen andere buren.

Maar je voelt ook dat er meer is. Alphonse wordt niet helemaal geaccepteerd. De sfeer om hem heen kan grimmig worden. Je voelt dat er wat mis gaat. Maar zo mis....

Een prachtig boek, met mooi opgebouwde spanning.

Geen opmerkingen: