12 januari 2014

I am legend

De film I am legend heb ik nooit gezien. Het is niet het type film waar ik nu meteen warm voor loop. Het boek van Richard Matheson kwam ik een keer tegen en aangezien me verteld was dat het goed is, nam ik het mee. Blijkt alleen wel dat ik een slechte vertaling in handen had. Jammer, maar het verhaal was nog steeds goed.

Het verhaal zal veelal bekend zijn. Robert Neville leeft alleen in een gebaricadeerd huis. Overdag zwerft hij door de omgeving, verbrandt lijken, doodt; 's nachts wordt zijn huis omringd door mensachtigen. Hij beschermt zichzelf met knoflook, kruisen en houten staken.

Het is boek waarbij je je moet realiseren dat het verschenen is in 1954. Na het lezen van De oversteek, De twaalf en ook The Road is dit misschien een tegen vallend boek. Maar als je bedenkt dat dit het eerste boek in dit genre is, dan is het geweldig. Mezelf kennende ben ik over een tijdje het verhaal wel weer grotendeels vergeten. Dan wordt het dan tijd voor de film.

Geen opmerkingen: