28 augustus 2011

World of pies

Grappig dat een boek soms zo anders is dan je van te voren verwacht. World of pies van Karen Stolz was een aanvulling bij een 'mooch' via Bookmooch. Een boek dat ik maar eens pakte omdat ik dacht dat een chichlit was die het prima deed voor een regenachtig weekend om hem daarna weer op Bookmooch te zetten. Een ontspannend boek was het zeker, maar anders dan verwacht.

Ik verwachtte een kabbelend boek waarin vooral veel taarten werden gebakken. Bij het doorbladeren had ik immers al wat recepten gezien. En ja, die recepten staan er in. Maar alleen in het eerste hoofdstuk draait het om het bakken van de taart.

In tien hoofdstukken wordt het leven van Roxanne beschreven vanaf het moment dat zijn twaalf is tot het moment dat haar dochter twaalf is. Het leven van een opgroeiende tiener in Annette, een stadje in Texas, in de jaren 1960. Tussen de verhalen zitten minstens een jaar, vaak meerdere. Maar alle belangrijke dingen worden beschreven. En de sfeer waaraan ik denk als ik aan die tijdsperiode in Amerika denk, spat van de pagina's. De moord op Kennedy komt aan bod, evenals de oorlog in Vietnam, de achtergrond klopt. En de verhalen boeien. Waarom kan ik niet echt zeggen, waarschijnlijk door de harmonie en de wens dat het goed gaat Roxanne.

Ondanks onjuiste verwachtingen een ideaal boek voor een regenachtig weekend.

Geen opmerkingen: