16 januari 2011

The magician's nephew (Narnia I)

Jaren geleden was ik al eens begonnen met de Kronieken van Narnia. Ik las toen alleen The magician's nephew en ik deed er meer dan een maand over. Verder kwam ik niet. Nu een nieuwe poging. Deze keer las ik The magician's nephew binnen een week. Het verhaal kwam me nog redelijk bekend voor.

Hoewel The lion, the witch and the wardrobe het eerste door C.S. Lewis geschreven deel is, ziet hij na afronding van de serie van zeven boeken The magician's nephew als eerste boek. Dit boek vertelt het verhaal van het onstaan van Narnia. We maken kennis met de magie en de het ontstaan van de nieuwe wereld.

Wat meteen opvalt is de gelijkenis met de bijbel. Aslan roept van verschillende diersoorten een paar bij zich, Digory moet op zoek naar een appel maar mag er niet zelf van eten, de heks probeert hem toch zover te krijgen. Dit was me vooraf bekend, maar ik ben benieuwd hoe dat in de volgende delen gaat.

Deze keer vind ik het namelijk wel leuk. En de andere zes delen zullen dus ook binnenkort gelezen worden.

Geen opmerkingen: