31 oktober 2010

Pereira maintains

Dit boek is een Early Reviewer, gekregen via Librarything. Een boek dat zich afspeelt in Portugal, een land waar in weinig van weet. En geschreven door een Italiaan, een land waar vandaan ik weinig schrijvers ken. Maar Pereira maintains van Antonio Tabucchi speelt zich af tijdens de Spaanse burgeroorlog, die zelfs een belangrijk thema is in dit boek. En laat ik nu net een week terug zijn uit Spanje, waar de burgeroorlog een enorm taboe is (en dus wil ik meer van weten).

Het voorwoord in dit boek had ik waarschijnlijk beter over kunnen slaan, want het boek wordt de hemel in geprezen. En hierdoor waren mijn verwachtingen te hoog. Ja, ik heb het boek met genoegen gelezen, maar nee, niet het allerbeste boek ooit, zoals het wordt afgespiegeld.

Het verhaal gaat over Dr. Pereira, redacteur van de cultuurpagina van de Lisboa, een tweederangs weekendkrant in Lissabon. Het verhaal speelt in 1938. Vroeger was Pereira journalist bij een grotere, belangrijke krant, maar dit bevalt hem wel. Geen politiek aan zijn hoofd.

Maar dan belt hij met Monteiro Rossi, die hij op basis van zijn scripte een baan wil aanbieden: in memoriams schrijven over bekende schrijvers die wellicht binnenkort overlijden. Helaas zijn zijn stukken niet te publiceren en politiek (rebels), maar toch houdt Pereira hem in dienst. Zelf snapt hij ook niet waarom....

Hoe Pereira toch onderdeel van politieke spelletjes wordt, dat is wat dit verhaal mooi maakt. Snapt hij niet wat er met hem gebeurd of wil hij het juist en is hij helemaal niet zo naïef? Een mooi boek over een voor mij redelijk onbekende periode en gebeurtenis.

Geen opmerkingen: