01 juli 2010

Excuses voor het ongemak

Boeken kunnen snel verouderen. Zoals Excuses voor het ongemak - dagboek van een treinreiziger van Kees Volkers. Een dagboek van 15-7-2002 tot 15-7-2003. En sindsdien is er veel veranderd op het spoor.

Het dagboek vermeld feiten, maar komt soms ook zeurderig op me over. Iets te vaak wordt geklaagd over de te lage frequentie van treinen naar Houten, over overvolle treinen en over enkele minuten vertraging met de laatste trein.

Ja, natuurlijk gaat er wel eens iets fout en stond ik toen ik rond middernacht terugkwam van vakantie een half uur in de storm en regen op station Leiden, omdat de aansluitende sneltrein niet even had gewacht (doet ie anders altijd). En ja, ik moest laatst via Schiphol van Delft naar Utrecht (maar de NS kan er ook niks aan doen als er bij Woerden iemand voor de trein springt). Het door mij meest afgelegde traject is Delft - Utrecht en dat gaat meestal prima. Het traject Den Haag - Rotterdam blijft tricky omdat er slechts twee sporen liggen, het erg druk is en er nog wel eens wat mis gaat. Dan wordt Delft opeens onbereikbaar. Maar ook daarin komt verbetering, er wordt hier gewerkt aan een spoortunnel en spooruitbreiding.

Maar over het algemeen heb ik niets te klagen. De informatievoorziening wordt steeds beter (omroepen van aansluitende treinen op grote stations, website waarop storingen staan weergegeven en die aardig klopt). En er rijden behoorlijk wat treinen en meestal kan ik zitten (hoewel ik moet toegeven dat ik zelden in de spits reis).

Op zich was dit boek wel aardig, maar niet bijzonder en wat te negatief.

Geen opmerkingen: