16 maart 2010

Duel

Het is weer boekenweek, dus tijd voor het boekenweekgeschenk en gratis reizen met de trein. Dat werd een dagje Nijmegen, een stad waar ik nog nooit geweest was. En op de terugweg beginnen in het geschenk Duel van Joost Zwagerman.

En dan is het altijd maar afwachten, wat zou de kwaliteit dit jaar zijn. En dan ook nog van een schrijver waar ik nooit zo over te spreken was. Jaren geleden las ik De buitenvrouw en daar was ik toen niet van onder de indruk.

En dan kan het alleen maar meevallen, wat het ook zeker deed. Ik heb het boek met plezier gelezen. Spanning, informatie over kunst (waar ik niks van weet), afgerond verhaal, drama. Prima combi. Alleen jammer dat ik Untitled no 18 van Rothko niet kon vinden op internet. Hoewel, ik vond wel afbeeldingen, maar die waren bruin/zwart met geel en geen rood met blauw en een gele rand. Heb ik dan niet goed gezocht?

Maar goed, misschien dat ik ooit weer eens wat van Zwagerman ga lezen, misschien kan ik hem nu meer waarderen dan als tiener. En nu nog iemand zoeken die me kan vertellen wat er zo mooi is aan Rothko, want daar snap ik helemaal niks van sinds ik de afbeeldingen gegoogld heb (sorry, ik geloof dat het niet aan mij besteed is).

1 opmerking:

Koen zei

Grappig, heb net ook een Duel-recensie geschreven. Komt ongeveer overeen met die van jou. En nee, ik kan je ook niet vertellen wat er zo mooi is aan Rothko. Ik had beter niet gegoogeled, in mijn verbeelding was het mooier...