30 april 2008

Moord in de Oriënt-expres

Van Agatha Christie had ik alleen ooit eens een vereenvoudigde Engelse uitgave gelezen, iets wat niet bijster veel indruk op me maakte. En natuurlijk zag ik wel eens stukjes van Miss Marple als m'n moeder dat keek. Nu las ik voor het eerst eens een heel boek van haar, Moord in de Oriënt-expres, met detective Poirot.

De titel vertelt al wat er aan de hand is, in de Oriënt-expres wordt een moord gepleegd. Toevallig is Poirot aan boord en wordt hem gevraagd zijn licht op deze zaak te werpen. En dat gebeurd systematisch.

En dat is wat ik leuk vind aan dit boek, de stappen kun je volgen en er is daarnaast geen gevaar, zoals in de nieuwere thrillers. Nadeel is wel dat je niet alle zijstappen van Poirot weet (of ik in ieder geval niet, maar ik kan ook nooit een moord oplossen als in een detective op tv kijk). Uiteindelijk is dan de uitkomst voor mij onverwacht, maar je hebt het idee mee te hebben kunnen denken. En het leest lekker weg. Af en toe zal ik dus nog wel eens iets van Agatha Christie lezen.

Geen opmerkingen: