23 oktober 2007

Nacht

Bij sommige boeken twijfel ik of ik ze eigenlijk wel wil lezen. Zoals bij boeken over de Jodenvervolging in de 2e Wereldoorlog. Nog een keer hetzelfde verhaal, wat ik bij de geschiedenislessen al zo vaak hoorde en meerdere boeken op mijn literatuurlijst Nederlands verhaalden ervan. En toch ben ik elke keer weer blij als ik dan toch besluit om er een boek over te lezen. Je kunt het niet vaak genoeg horen, vergeten mogen we deze gebeurtenissen niet.

Deze keer las ik Nacht van Elie Wiesel. Een dun boekje, maar aangrijpend. In Sighet (Roemeniƫ/Hongarije) geloven de Joden de geruchten over het Duitste beleid niet. Ze slaan niet op de vlucht, maar komen via een transport in Auschwitz terecht. Elie en z'n vader komen in het werkkamp terecht. En wat valt er verder te vertellen? Er is te weinig voedsel, de leiding is onbarmhartig, het verhaal is bekend. En toch grijpt het weer aan, in de persoonlijke manier waarop Elie het vertelt. Hij heeft het overleeft, maar zijn vader niet...

Geen opmerkingen: