01 januari 2007

Ik was twaalf en ik fietste naar school

Ik weet niet of ik het boek Ik was twaalf en ik fietste naar school van Sabine Dardenne gelezen zou hebben als hij me niet door een vriendin was aangeraden. Ik was er namelijk nog niet uit of ik wel wilde weten hoe Sabine is behandeld in de 80 dagen die ze gekidnapt bij Marc Dutroux in de kelder doorbracht. Toch ben ik blij dat ik het gelezen heb, een zeer indrukwekkend verhaal en het laat me ook nadenken over de dingen die gebeuren in de wereld, helaas nog steeds.

En ik kan me nog herinneren dat het in de 1995/1996 in het nieuws was, de vermiste meisjes in België en hoewel het feit dat het zover weg was wel geruststellend was, was ik zelf net zo oud als die meisjes. En ik weet nog dat ik die posters tijdens een vakantie in België in één van die jaren best eng vond.

Aangrijpend om te lezen wat een meisje van ongeveer m'n eigen leeftijd allemaal mee heeft moeten maken, waarbij ik nooit zal kunnen beseffen hoe het echt was, gelukkig niet.

Geen opmerkingen: