15 april 2012

De aardbeibeet

Hoewel ik Zusje van me al lange tijd in de kast heb staan, las ik eerst De aardbeibeet van Barbara Voors. Dit omdat het aan me geleend werd met de mededeling dat ik het moest lezen. Bij de eerste hoofdstukken twijfelde ik daar nogal aan, het was allemaal wat vaag. Wat is er bijvoorbeeld gebeurd tussen Molly en haar man dat ze hem zo te kijk kan zetten door in het programma van het concert waarbij zij cello speelt en hij dirigeert te laten vermelden dat hij vreemd gaat?

Zoals gezegd, het begin is vaag. Wie zijn die mensen die over Molly praten? Bestaat ze eigenlijk wel echt? Maar langzamerhand blijkt dat niks toevallig is. Dat wat Molly overkomt is gebaseerd op het Requim van Mozart. De vraag is of ze het zal overleven.

Molly vond ik een erg naar mens. Zelf vreemdgaan, maar het haar man verwijten. En erg vriendelijk is ze ook niet tegen haar kinderen (met name haar zoon), haar collega's of zelfs haar vrienden. En toch maakte ik me gedurende het gehele boek zorgen om haar.

Het was even doorzetten, maar dat was het zeker waar. En intrigerend boek, dat je ook nog wat over Mozart leert en je toch ook een beetje over je eigen gedrag tegenover anderen laat nadenken.

Geen opmerkingen: