19 maart 2009

Een tafel vol vlinders

Al een aantal recenties had ik gelezen over Een tafel vol vlinders, het boekenweekgeschenk van dit jaar van Tim Krabbé voordat ik het zelf las. Positieve recenties en dat gebeurt niet vaak bij een boekenweekgeschenk. En ik kan me er bij aansluiten, evenals bij het commentaar. De laatste pagina, dag 0, had niet gehoeven. Maar om het nou hinderlijk te noemen, het voegde alleen niets toe, het vertelde wat ik zelf al wist.

Het is een typisch Tim Krabbé boek. Tot nu toe las ik van Vertraging en De grot. Als tiener zag ik de film van Het gouden ei, het boek las ik nooit. Een fan ben ik niet, maar zijn boeken lezen wel lekker weg.

Dit boek bracht bij mij herinneringen aan De kleine blonde dood van Boudewijn Buch. Waarschijnlijk door de vlinder en het eerste deel van het boek en de relatie tussen Fred en Bram.

De relatie tussen Bram en Fred is bijzonder, Fred als onechte vader houdt enorm van zijn 'zoon'. En omgekeerd. Bij Fred is Bram een levenslustig kind. Dat is deel 1 van het boek. In deel 2 vertelt Bram zijn eigen visio op het leven, als 19-jarige, dromend van een wereldreis en verliefd. Een fijn boekje voor een ontspannen avond, met ook een diepere laag en wanhoop.

1 opmerking:

herman zei

Een boekenweekgeschenk wat de moeite waard is? Mmmm, misschien moet ik um dit jaar maar eens proberen dan.