24 februari 2009

Persepolis I en II

Het is lang geleden dat ik voor het laatst een strip las. In de vorm van een boek dan. In tijdschriften, kranten en op websites lees ik ze natuurlijk wel. En nu ook weer eens ik boekvorm. Geen stripboek deze keer, maar een graphic novel. Ik las de afgelopen Persepolis (deel 1 en 2) van Marjane Satrapi. Een boek wat wat mij betreft iedereen moet lezen.

Marjane tekent in dit boek haar leven van een jaar of 10 totdat ze halverwege de 20 is. Een verhaal over haar jeugd in Iran, waar oorlog dreigt (halverwege de jaren 80) en een verhaal over haar leven in Europa en terugkeer naar Iran.

Ontzettend indrukwekkend, de tekeningen spreken boekdelen. En hoewel het een vreselijk verhaal is, komt er ook een heleboel humor in voor. Waardoor het toch leesbaar is en je het niet halverwege dicht wilt doen omdat het allemaal zo naar is.

Voor mij was het een mooie leeservaring, over een onderwerp en tijd waar ik als basisschoolleering toen weinig van mee heb gekregen. Hooguit het luisteren naar de radio in de ochtend, begin 1991, tijdens de 2e Golfoorlog. Dat was eng, het ging over bommen en opeens mocht de radio 's ochtends aan. En met dit boek kreeg dit voor mij een gezicht. Nu maar wachten op de vertaling van de delen 3 en 4.

Geen opmerkingen: