03 januari 2020

2019/2020

Elk jaar rond de de jaarwisseling bedenk ik weer dat ik weer meer energie wil steken in m'n blog. Ik schrijf niet veel meer (behalve code) en vind dat toch wel leuk om te doen. Maar ergens blijft het dan toch steeds weer liggen. Alsof ik bang ben dat het als een verplichting gaat voelen. Terwijl ik al me mezelf heb afgesproken dat ik alleen ga bloggen over boeken die me wat doen.

In de eerste maanden van 2019 las ik een flink hoeveelheid boeken. Maar daarna kwam de klad er een beetje in. Na de zomer was dat eerst werk en na oktober werd ik gegrepen door het hardloopvirus. Maar als ik dan weer een boek pak, weet ik weer wat ik gemist heb. Dus wat las ik vanaf maart?

Wat meer klassiekers dan ik van mezelf gewend ben. Van Frankenstein wist ik al dat ik het een mooi boek vond. Ook de 'Russisch variant', Honderhart, sprak me erg aan. De invalshoek is wel heel anders, maar opnieuw wordt een ander wezen getransformeerd tot 'mens'.
Hungry hill is een minder bekend werk van Daphne de Maurier. Ik las het omdat ik anderhalve week wandelde in het gebied waarop dit verhaal is gebaseerd. Vergelijken met ander werk van haar kan ik het niet, want Rebecca heb ik nog steeds niet gelezen.
De laatste klassieker was Dracula. Stond al lang in de kast, maar een bezoek aan Roemenië (en zijn kasteel), zorgden dat ik het eindelijk eens las. Een goed verhaal, maar het had ook wel wat minder weidlopig gekund. Ben benieuwd wat de BBC er in de miniserie die deze week wordt uitgezonden van gemaakt heeft.

En verder? Redelijk wat detectives/thrillers. Erg positief verrast was ik door Hex, waarin een heks uit het verleden het dorp Beek terroriseert (weer zo'n boek waar ik aan begon omdat ik daar wandelde, dit keer een stukje Pieterpad).
En wat literatuur. Vooral Was alles maar konijnen viel positief op. Na het eerste hoofdstuk was ik even bang voor opnieuw een verhaal over iemand die met zichzelf in de knoop zit, maar verder weinig te melden heeft. In dit geval was dat anders.

Mijn blog in 2020? Geen idee. Hopelijk kom ik af en toe weer tot schrijven. We zullen zien...
  1. Michail Boelgakov - Hondehart
  2. Japke-d. Bouma - Werken doe je maar thuis
  3. Ernest Cline - Ready Player One
  4. Ton de Zeeuw - Hete bliksem
  5. Jan Siebelink - Jas van belofte
  6. Graeme Macrae Burnet - His bloody project
  7. Greame Simsion - The Rosie result
  8. Thomas Olde Heuvelt - Hex
  9. P.J. Davy - Nutters
  10. Zadie Smith - The embassy of Cambodja
  11. F. Springer - Tabee, New York
  12. Carly Weis - Het twijfelexperiment
  13. Daniel Cole - Ragdoll
  14. Daphne du Maurier - Hungry hill
  15. Natan Filer - De schok van de val
  16. Lilian Jackson Braun - De kat die er niet was
  17. Marry Shelley - Het monster van Frankenstein
  18. Hella S Haasse - Irundina
  19. Colm Tóibín - Een lange winter
  20. Daniel Cole - Marionet
  21. Maxim Februari - De maakbare man
  22. Daniel Cole - Wolven
  23. Lilian Jackson Brown - De kat die in de kast kroop
  24. Renske de Greef - Was alles maar konijnen
  25. Herta Müller - Lage streken
  26. Lilian Jackson Brown - De kat die kwam ontbijten
  27. Margaret Mazzantini - Morgenzee
  28. Bram Stoker - Dracula
  29. Anouk Kemper - De Almeerse rioolmoorden
  30. Claudia de Breij - Neem een geit
  31. Nicolien Mizee - Moord op de moestuin 

Geen opmerkingen: